Fantaci.cz
    Nezařazené  /  25. 5. 2020

    Abeceda účastníka zájezdu

    Abeceda účastníka zájezdu :

    A) Alkohol –  Na rozdíl od individuální dopravy, věrný společník veškerého osazenstva (snad jen krom řidičů autobusu, doufám) od nástupního místa po cílovou destinaci a zpět.  Pod jeho dojmem jsou spolucestující klienti milejší, harantstvo snesitelné a doba jízdy je Vám taky ukradená.

    Animátor – pro nás sprosté slovo. Naštěstí tam kam jezdíme a kdy tam jezdíme se jedná o druh buď se nevyskytující, nebo ještě nezrozený, či již vyhynulý.

    B)  Benzínka – o co méně slouží svému účelu, natankování pohonných hmot přepravujícímu autokaru, o to více slouží k natankování pohonných hmot a vylučovaní přebytečných hmot přepravovaných osob. A taky, a to dá rozum, kde jinde si zapálit, než na benzínce.

    C) Cestovka – „Naprosto zbytečná, finančně parazitující instituce pro neschopné pologramoty. Aktivní jedinec si umí zařídit vše sám a levněji“ …tvrdil mi ten cool týpek s nadřazeným vševědoucím úsměvem, jenž mu ztuhl v okamžení, kdy jsem mu odpověděl na jeho dotaz, za kolik jsem to s cestovkou komplet pořídil…

    Č) Češi…a ano, jsou opravdu všude. Kdo nemá rád Čechy, nemá rád lidi.

    D) Delegát – Osoba, kterou je lépe nepotřebovat. Čest výjimkám, jenž jsou s místním prostředím (a nemyslím tím pozemek resortu) sžití  a nejsou degradováni na  pouhé bakšišné dohazovače „izletů a fishpikniků“ domorodé cestovky. Mohou znamenat vítaný zdroj informací, kontaktů,  zajímavostí a doporučení pro tipy na aktivně strávenou dovolenou.  Takový nadšenec s Vámi rád hodí trek, případně Vás ochotně dopraví za přiměřený obnos kamkoliv si zamanete…a pokud jste mu i dosud sympatičtí, tak i zpět.

    D1 – pro někoho i nejsilnější zážitek z dovolené.

    E)  Exkurze + exekuce – žádná dovolenková exkurze nestojí za to, aby byla ukončena exekucí.

    F) Fishpiknik –  turistický evergreen. Lodní výletní kratochvíle s nezbytnou servírovanou „podřadnou“ plavou rybou (makrela), jež je pořád mnohem chutnější než to co Vám většinou přistane na talíři v domovině, s výsadkem, na masovou turistikou zprofanovaném místě, kde se ve stejný čas soustředí celá flotila provozovatelů, což připomíná den D, vylodění v Normandii.  Jen zvuk stíhaček zdatně nahrazuje kvílení reprodukovaného balkánského turbofolku. To vše mohutně prolévané vínem (mnohdy spíše vinným octem) a ohnivou rakijí. První oběti etanolové smrště jsou z lodi vynášeny již na úvodní zastávce a zde drahými polovičkami polévány vodou jak vyvržené velryby. Zcela audiovizuálně apokalyptické je spojení dvou živlů – bouře a polských výletníků. Zatímco bárka se povážlivě zmítá na vlnách, voda se dere přes borty, plátěnou střechu odnesl vichr, polovina Poláků leje jak carští důstojníci a křepčí na stolech, druhá polovina klečí na palubě, drtí růženec a mumlá modlitby. Výjev, za který by se nemusel stydět žádný Kusturicův film.

    G)   Glutamát – nic tak spolehlivě nezabije čichové vjemy, vůni borovic a slaného vzduchu jako glutamátový odér z instantní stravy vanoucí  od klohnící části turistů.

    H) Hudební nástroje – Již lokalizace těchto výroben kakofonií při naloďování do busu jitří fantazii pravidelných hlučných otravných mejdanů těchto halasně zarputilých samozvaných misionářů kultury (jen té své pochopitelně). Není pak divu, že jsem se stal svědkem, jak značná část účastníků zájezdu nepokrytě aplaudovala, když v cílové destinaci jeden instrumentalista vytáhl svůj strunný nástroj ze zavazadlového prostoru rozlámaný…bylo mi ho líto…chvíli.

          Hory – zaklínadlo odpůrců „plážové“ dovolené. Je zvláštní, jak někdo s tak citlivým receptorem na vše co zavání slastně bolestnými výstupovými treky a rozněžňující se nad úchvatnými výhledy může tak ostentativně přehlédnout hradby hor lemující nemalou část chorvatského pobřeží… a jako bonus se u toho může vykoupat v blankytném moři –  dokonalé spojení – slastičárna.

    CH) Chorvaté –pro mnohé jedna z nejvíce deklarovaných překážek k návštěvě Chorvatska…pro jiné důvod ke každoroční návštěvě přátel….občas si tak říkám…karma.

    I) Internet – chybějící wifi dokáže zažehnout větší paniku, než zuřící lesní požár v bezprostředním okolí resortu. Přičemž ti s největšími abstinenčními příznaky si posléze zhusta stěžují, a dávají tím bezelstně širokému publiku sociálních sítí na vědomí svoji tupou negramotnost ve schopnosti použít net k zjištění základních informací, že ubikace je daleko od moře (byť v souladu s údaji CK), na pláži není písek ale oblázky, strašně řvou cikády, jídlo je moc chorvatské,chybí aquapark, či aspoň bazén (a vůbec služby jsou mizerný – viz. písm. S),… a moře je slaný.

    J)   Jídlo – byť mnozí ještě neochvějně trvají na servírování vlajkové lodi české kuchyně – smažáku kdekoli, v Chorvatsku máte jedinečnou možnost ochutnat u nás nevídané dary moře, jehněčí, telecí, chobotnice, …připravené pod pekom, netradiční zákusky (takové fíky marinované v Prošeku se smetanou a ořechy… hmm,…), pašticády, pršut, sýry…i toto je nezbytná součást správné dovolené…a většina hotelových standardizovaných bufetů all inclusive Vám tato gastronomická potěšení rozhodně nedopřeje….dobar tek.

    K) Kolektiv – apokalyptičtí jezdci (účastníci zájezdu), jež dokáží spolehlivě vyděsit ty, jenž nejsou jeho součástí. Ve vražedné kombinaci s hudebními nástroji devastující.

         Katalog cestovky – tiskovina, jež čím dál častěji připomíná inzerci realitního makléře, či developera, než prezentaci krajiny k trávení dovolené.

    L)   Lodní kolosy vyekskrementující  do center historických měst davy selfie turistů, i mimo sezonu, byly poslední kapkou již tak přetékajících uliček perel nejen Jadranu. Navždy sbohem Dubrovníku,…,…,………….

    M) Moře – podvědomé národní bažení po něčem, co doma prostě nemáme. Jen co se tažní ptáci vrátí z jihu, tažní Češi je střídají….

    N)  „Nema problema“ – výrok jež charakterizuje širokou škálu pohodového postoje domorodců k životaběhu a dokáže akurátního Středoevropana rozpálit do modu …ma problema.  Nadužití tohoto rčení bývá předzvěstí, že jistojistě potíže nastávají. Čím delší dobu na Balkáně trávíte a oprošťujete se od zmatečného spěchu, shonu a stresu, přestáváte popohánět číšníky, itinerář pečlivě plánovaných aktivit necháváte na momentálním rozpoložení, dostáváte se do stavu nirvany zvoucí se libozvučně…“nema problema“

           

    Návrat – někteří jezdí na dovolenou, aby se ukájeli tesknými vzpomínkami na domov, hospůdku a přátele a při návratu domů prožívají největší euforii. Jiní propadají trudnomyslnosti a hospůdku a přátele by si nejraději přestěhovali do místa dovolenkového pobytu.

    O)  Odjezd – „Vypnulas ten sporák ?“ …pokud jste do této doby trpěli pouze cestovní horečkou tak tímto dotazem jste si vykoledovali i neurotickou poruchu.

    P) Pláž – Jakmile jen zaslechnu o některé pláži že je nejkrásnější, nejnavštěvovanější…no prostě „NEJ!“, tak to na mne funguje jako doporučení se takovému profláklému místu širokým obloukem vyhnout. Většinou se jedná a větší písečnou pláž plnou turistů, bince, všelijakého hluku, atrakcí hyzdící krajinu, kde na vodě plave film z opalovacích krémů a špačky cigaret a izlety fishpikniků chrlí neutuchající hlučící davy. Nejhezčí pláž je ta, co si najdete sami pro sebe.

      Paštikáři – dehonestující označení potravních samozásobitelů na dovolené. Jejich počet výrazně klesá s tím,  jak se srovnává cenová hladina mezi ČR a HR.  Nakládat přepravku brambor do zavazadlového prostoru busu jsem už dlouho nikoho neviděl (fakt jsem zažil). Dnes spíše falešně statusově vymezující se sociální označení účastníků zájezdů do kempových resortů od zpovykaných víkendových lowcostů a konzumentů zadrátovaných betonových krmníků all inclusive.

         Podšálky – filmová fikce. Rekvizita na niž jsem za desetiletí účastnění nenarazil. A také proč, když na každé chorvatské pumpě je kafe …no prostě kafe.

    R) Restaurace – spousty domácích vymazlených konob, panoramatické terasy v podhůří, craftové pivní bary se skvělou muzikou ale také předražené pasti na turisty, unifikované eurotovary…kdo nadává, vlezl do jedné z nich. Informace jsou k dispozici. Výskyt stravujících se domorodců indikátorem.

    S) Služby  – další ze zaklínadel z diskuzních fór. Stížnosti na místa, kde, jak vím,se vyskytují pohodové konoby s milou obsluhou a skvělou stravou, zásobený market a fungující lodní doprava, neberu vážně. To je to co nezbytně potřebuji a ostatní „služby“ k organizovanému štěstí nevyhledávám a jen kurví genius loci.

        Sezona – doba největších veder spolehlivě odrazujících od veškeré aktivity omezující se na ranní běh za účelem vykolíkování plážového claimu prostřednictvím rozložené karimatky (která tam pak několik hodin leží osiřelá) a večerní davovou promenádu. V sezoně prostě ne.

    T)  Turnus–organizovaný recyklační chaos výměny novodobých nomádů v ubytovacích jednotkách. Pro mnohé unikátní chvíle k doplnění české pivní KPZ odkupem od řidičů autobusu, tč. pojízdné prodejny.

    U) Ubytování – Bůh, Alláh, či kterákoliv jiná pohádková bytost nechť ochraňuje klid a mír v muslimských zemích oplývajících betonovými turistickými resorty, neb neklid by zvyklosti a animační „kulturu“ zde konzumujících AI turistů, včetně jich samotných, masivně přenesl na odolávající zbytky jadranského pobřeží i dosud romanticky panenských….

    Ú) úpal + úžeh…pro domorodce záměrný signální fyzikální jev ve formě spálenin nesoucí informaci, že jste turista.

    V)   Výjezdní doložka – socialistický relikt povolení k vycestování diskvalifikující mnohé „zlobivé“ žadatele ve vycestování (nejen) k Jadranu. Právě proto znám z dětství tak dobře pouze Balt.

    W) WC – čím víc se doba strávená v tomto zařízení blíží času stráveným běžnými dovolenkovými aktivitami, tím víc dovolená stojí za….

    X) Xtý výjezd do té samé oblasti nemusí být vždy známkou nedostatku fantazie či omezenosti, nýbrž naprosto naplňujícím pocitem objevení formy šťastného spočinutí a prolnutí s krajinou a s lidmi druhého domova.

    Y) Youtube – z nepřeberného úhoru i bizarností sdílených unifikovaných pohyblivých obrázků občas vypadne perla krásy a poučení

    Z) Zážitek – noční můra z absolutního propadáku, či splněný sen z vysněné dovolené …obdobně jako vypíchnuté oko nebo první orgasmus, vše je, svým způsobem, zážitkem na celý život….

    Navigace pro příspěvek

    Hory nebo moře ?…proč si nedopřát oboje

    1 comment

    • René Costache
      30. 7. 2020

      Tak tahle „abeceda účastníka zájezdu“ se vám moc povedla! Nejvíce pobavilo písmeno (i fotka) W. Děkuji, René Costache, Karviná

      Reply

    Sdílejte své připomínky, poznatky či otázky Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Nejnovější příspěvky

    • Abeceda účastníka zájezdu
    • Hory nebo moře ?…proč si nedopřát oboje
    • Chorvatská piva

    Rubriky

    • Nezařazené
    • design: Lyra
    • vytvořeno s láskou k Chorvatsku